In dit project, ga je een programma schrijven dat net zo goed Boter-kaas-en-eieren kan spelen als jij.
Op deze pagina, ga je het bord tonen en zullen twee menselijke spelers zetten doen.
Een manier om deze game te bouwen is om meerdere sprites te gebruiken; ieder vierkant van het bord is een aparte sprite. Iedere sprite weet waar hij staat op het bord en, eenmaal geplaatst, zal de sprite nooit meer bewegen. De speler klikt op een van de negen vierkanten en dat vierkant verandert dan zijn uiterlijk om de zet weer te geven.
Je gaat klonen gebruiken om het 3×3 Boter-kaas-en-eierenbord te maken.
Een kloon is een kopie van een sprite die informatie deelt met zijn sprite-ouder (de originele sprite). Klonen hebben bijvoorbeeld kopieën van alle scripts van de ouder en als het script van de ouder veranderd wordt, dan verandert het script van de kloon ook. Maar veranderingen van een kloon worden niet gedeeld met de ouder, dus je kan bijvoorbeeld dingen doen zoals iedere kloon op een apare positie zetten.
Klonen starten met dezelfde positie, uiterlijken en scripts als hun ouder. Maar ze...
stempel
blok van het Pen-palet gebruikt, die laat alleen een afbeelding van
de sprite achter op het speelveld.
maak kloon
blok neemt een invoer, omdat het een kopie van
elke sprite kan maken. In dit project, is er maar één sprite in het begin, dus
de keuzes zijn mijzelf of Vierkant (de naam van de sprite), wat in
dit geval hetzelfde is.
Het volgende script in dit project is:
Het blok heet verwijder deze kloon
in plaats van verwijder deze sprite
, omdat het
alleen werkt voor klonen. Als je op
klikt, zullen de ouder-sprite en al zijn klonen het script uitvoeren, maar alleen de klonen zullen
verwijderd worden. De ouder blijft dus alleen over op het speelveld.
wanneer ik aangeklikt word
demonstratiescript van opdracht 3.
wanneer
⚑
wordt aangeklikt
blok aan het script net eronder.
wacht
blok ervoor zorgt dat het andere
wanneer
⚑ wordt
aangeklikt
blok tijd heeft om de oude klonen te verwijderen voordat we
nieuwe klonen maken.
maakBord
blok leeg is. Je gaat die schrijven bij het volgende
probleem.
waar
is wanneer X aan de beurt is
en onwaar
als O aan de beurt is.
niet
blok gebruiken om de
waarde om te
wisselen van waar
naar onwaar
en vice versa. Ten
tweede kan je als
gebruiken om de variabele te testen.
(Herinner je dat als
een invoer van
waar
/onwaar
nodig heeft.)
maakBord
blok aan om negen klonen neer te zetten in drie rijen van drie.
verschijnt
voordat je hem kloont,
dan
zijn de klonen ook zichtbaar. Nadat je negen keer de originele sprite gekloond hebt om
het bord te maken,
laat dan de originele sprite verdwijnen
. Anders heb je tien vierkanten.
maakBord
.
wanneer ik aangeklikt word
script dat zorgt dat iedere kloon het
goede uiterlijk krijgt als hij aangeklikt wordt: X of O, afhankelijk van wiens beurt het is.
Je kan opmerkingen achterlaten in je project om jezelf te herinneren aan wat je later wellicht nog toe wil voegen.
Je zal hier nog aan werken in Hoofdstuk 3 Les 2 Pagina 1: De zetten onthouden.