Op deze pagina, ga je een Raad-het-getalspel debuggen en je gaat de computer laten zeggen of de getallen bij het raden te groot of te klein zijn.
Raad-het-getal-spelblok hieronder
bevat een bug: een error/fout in de code dat het programma anders doet
gedragen dan je wilt. Deze code, als je het heel vaak uitvoert, zal in de meeste gevallen
wel werken, maar soms (niet altijd) zal het je feliciteren voordat je het getal
geraden hebt. 
herhaal
totblok al waar. De speler krijgt dus nooit de kans om het getal te raden.
Om dit probleem op te lossen moet je zorgen dat het antwoord van het vorige potje niet meer gebruikt wordt.
Wanneer je je code aan het debuggen bent, kan het helpen om de waarde van je variabelen op verschillende momenten in je programma te bekijken. Dit kun je op verschillende manieren doen:
) om de huidige
waarde te zien.
) dan
verschijnen de naam en de waarde van de variabele op het speelveld.
(Dit werkt soms ook voor andere soorten data die geen variabelen
zijn, zoals te zien in de video hieronder.)
toon variabeleblok gebruiken dan verschijnen ook de
naam en waarde van de variabele op het speelveld. (je kan dan weer het verberg
variabeleblok gebruiken om de naam en waarde weer te
verbergen). Dit is te zien in het filmpje hieronder.
Script-variabelen bestaan alleen terwijl het script wordt uitgevoerd, dus het geheime
getalvariabele zal niet bestaan nadat Raad-het-getal afgelopen is. Als het
weer opnieuw wordt uitgevoerd, zal het programma een nieuwe geheime getalvariabele maken en
initialiseren als een willekeurig getal.
In een later hoofdstuk, ga je leren hoe de computer een geheim getal kan raden dat jij hebt gekozen.