Censuur

Op deze pagina, ga je leren over vrijheid van meningsuiting in Nederland en de rest van de wereld.

  1. Vier Hoeken (klasactiviteit). Ben je het "zeer eens", "eens", "oneens" of "zeer oneens" met de volgende stellingen?
    • Iedereen zou anoniem materiaal online mogen zetten.
    • Een persoon zou berichten op het internet mogen zetten waardoor iemand anders gepest of beledigd wordt.
    • Scholen zouden internetfilters mogen gebruiken zodat leerlingen geen toegang hebben tot bepaald materiaal op het internet.
  2. Kies een van bovenstaande stellingen en schrijf een paragraaf tekst waarin je jouw mening geeft en onderbouwt.
Het internet is globaal, bits gaan de hele wereld rond. Ieder land heeft wetten voor wat wel en niet is toegestaan op het internet, maar wat gebeurt er als landen verschillende wetten hebben?
  1. Lees Blown to Bits pagina's 253-257.
  2. Bekijk de pagina Deze grafiek laat de omvang van internetcensuur over de wereld zien (Business Insider, 3/20/15), vooral Deel 2: Methods of Internet Censorship, the Direct Actions and Demands for Removal.
  3. Bespreek en schrijf over:
    • Waarom zouden mensen in Nederland iets geven om de internetregels in andere landen?
    Je kan bijvoorbeeld lezen dat in 2008, Pakistan per ongeluk YouTube een paar uur blokkeerde voor de hele wereld toen ze probeerde de site voor alleen het eigen land te blokkeren.
    Hier is een Nederlandse bron.
  1. Je kan meer leren over internetfilters op opennet.net. Kijk vooral naar de verschillende kaarten met internetfilters voor bepaalde onderwerpen en voor sociale media.
Terug Volgende