Een enkel punt plotten, als je zijn coördinaten hebt, kan je zo doen:
Je kan dan een lijst datapunten plotten door een nieuw blok te maken met bijvoorbeeld de naam
net zoals je eerder gedaan hebt in Hoofdstuk 2 Les 2. De invoer van dit blok zou een lijst met datapunten
moeten zijn. Afhankelijk van het type diagram dat je wil, kan je de
punten wel of niet verbinden.
Dat lijkt alles te zijn wat je nodig hebt. Maar wat als de schaal van je data niet past op het
Snap!-speelveld (tussen -240 en 240 in de x)-richting en tussen -180 en 180 in de
y-richting)? Wat als je bijvoorbeeld de populariteit van een babynaam over tijd wil plotten, zoals
hieronder?
De jaren kunnen niet geplot worden op de horizontale as omdat de waardes buiten Snap!'s speelveld vallen (1930-2010). De percentages 0, 0.1, 0.2, 0.3 etc. liggen zo dicht bij elkaar dat ze allemaal hetzelfde lijken. Je zou zo het verschil in populariteit tussen 1960 en 1980 niet kunnen zien. We hebben een manier nodig om te wisselen tussen Snap! speelveld-coördinaten en de echte waardes van een set datapunten, die we diagram-coördinaten zullen noemen, .
maak diagramschaalblok met de invoer die er al is (-2, 4, 30, 300)
om te zien wat het doet. Naast het tekenen op het scherm, maakt het het ook een aantal
variabelen die je andere blokken nodig zullen hebben zodat ze de afmetingen van het scherm
weten.
met
dezelfde invoer. Waar wordt je sprite geplaatst?
blok om
een script te maken dat de sprite zijn correcte
diagram-coördinaten (niet zijn
speelveld-coördinaten) laat zeggen van waar hij geplaatst is.
Beweeg de sprite naar een aantal plekken op het speelveld om het script te testen.
is logischer dan
in deze context.
maak diagramschaal om te zien hoe de
assen geplaatst worden en hoe de vervangende assen geplaatst worden als het punt (0,0) niet op het
speelveld ligt.
Sleep de sprite naar een aantal plekken om te zien of hij doet wat je verwacht. Verander dan de
invoer van maak diagramschaal om te passen bij het bereik van de jaren en percentages
van de data en klik erop om de schaal te resetten. Controleer opnieuw of de sprite zegt wat je
verwacht als je hem over het speelveld beweegt.

.
Het punt (1971, 0.25) ligt ongeveer in het midden bij het babynamendiagram van Derek.
Controleer of
werkt zoals je verwacht.
zodat het
gebruikt in plaats van
.
Controleer of het werkt zoals je verwacht.
om een punt te maken voor ieder datapunt.
(Voor dit diagram wil je dat de punten verbonden worden. Voor de data op de volgende pagina wil je
dat niet. Zorg er dus voor dat dit makkelijk is aan te passen in dit blok)
Pas het toe op DerekData1927tot2015. De punten van je diagram kunnen wel of niet
verbonden zijn en de assen zullen geen labels hebben, maar verder moet het lijken op het diagram
bij stap 3.