DraaiEnBeweeg(1,3) DraaiEnBeweeg(1,5) DraaiEnBeweeg(1,2)
Er zijn 5 doolhoven voor je gemaakt. De code die je gaat schrijven om te ontsnappen uit deze doolhoven moet zo simpel, beknopt, en elegant mogelijk zijn.
Deze oplossing zou bijvoorbeeld werken voor doolhof 1:
Maar een herhaal
blok nesten in een andere, zorgt ervoor dat de code beknopter wordt en,
zoals de meeste programmeurs zouden vinden, ook eleganter:
In pseudocode zou je dit kunnen weergeven met BEWEEG_VOORUIT(), DRAAI_RECHTSOM() en DRAAI_LINKSOM().
robot
- en bord
sprites. Schrijf voor elk gegeven doolhof, de
kortste en meest elegante code om de robot te helpen ontsnappen. Gebruik enkel
deze 4 speciale Bewegingblokken (naast de Controle blokken die je nodig hebt):
DraaiEnGaan
:
PROCEDURE DraaiEnBeweeg (aantalDraaien, aantalBewegingen) { HERHAAL aantalDraaien KEER { DRAAI_LINKSOM () } HERHAAL aantalBewegingen KEER { BEWEEG_VOORUIT () } }
DraaiEnBeweeg(1,3) DraaiEnBeweeg(1,5) DraaiEnBeweeg(1,2)
DraaiEnBeweeg(1,3) DraaiEnBeweeg(3,5) DraaiEnBeweeg(1,2)
DraaiEnBeweeg(3,1) DraaiEnBeweeg(5,3) DraaiEnBeweeg(2,1)
DraaiEnBeweeg(1,4) DraaiEnBeweeg(3,6) DraaiEnBeweeg(1,3)
Teken je Doolhof
code in de Bord-sprite (zie
hieronder).Ontsnap Je Doolhof
code voor de robot.