Sprite die een sprite volgt

Op deze pagina ga je het script van de tweede sprite zo aanpassen dat de sprites niet permanent blijven bewegen, maar de bewegingen zich alleen herhalen_tot de sprites elkaar raken.

  1. Pas de code van Sprite(2) aan zodat hij naar Sprite wijst totdat hij Sprite aanraakt. De instructies en animatie hieronder laten zien hoe.
    1. Selecteer Sprite(2) door op zijn knop te klikken onder het speelveld.
    2. Vervang het herhaalblok door een herhaal_totblok.
    3. Ga naar het Waarnemen-palet en sleep Geen Afbeelding in de zeshoekige ruimte van het herhaal_totblok.
      Stel het blok in om de beweging te herhalen, totdat de eerste Sprite geraakt wordt.

      Geen Afbeelding

  2. Doe hetzelfde voor de eerste Sprite. Vervang de code zodat hij alleen je muis volgt totdat hij Sprite(2) raakt.
  3. Test je programma om te kijken of het doet wat je wilt:
    • Als je klikt op de groene vlag, zou de eerste Sprite je muis moeten volgen en Sprite(2) zou naar Sprite moeten wijzen.
    • Als je Sprite voldoende dichtbij Sprite(2) brengt, zouden beide sprites moeten stoppen met bewegen.
  4. Tot nu toe wijst Sprite(2) naar Sprite, maar hij beweegt niet naar Sprite toe.
    Voeg een regel code toe aan het script van Sprite(2) zodat hij Sprite achtervolgt.
    Dit is het idee:

    Geen Afbeelding
    Vul een laag getal in bij het invoerveld van het neem .. stappen blok (waarschijnlijk minder dan 1), zodat Sprite(2) niet te snel bij Sprite is.

  5. Test je programma een paar keer.
  6. Geen Afbeelding
  7. Als de sprites elkaar tegenkomen, stoppen ze op dit moment alleen maar. Laat ze nu ook een praatje maken als ze stoppen. Je kan dit doen door code toe te voegen aan het script van Sprite(2). Bedenk zelf wat ze moeten zeggen.

    Sprite(2) doet dingen zelf. Hij vertelt ook aan Sprite wanneer hij wat moet doen. Deze code geeft Sprite(2) de leiding over Sprite.
    Geen Afbeelding

Om te voorkomen dat de twee sprites aan elkaar vast komen te zitten en niet meer kunnen bewegen, hebben de sprites wat ruimte tussen elkaar nodig en wat extra tijd voordat de achtervolging begint. Blokken zoals deze helpen daarbij.

Geen Afbeelding
Geen Afbeelding Het is nu een goed moment om je werk op te slaan.
  1. Geef de sprites een ander uiterlijk.

    .png plaatjes

    Je kan een plaatje van het internet gebruiken door het plaatje naar het Uiterlijken-menu van de Sprite te slepen. Gebruik wel een .png plaatje zonder achtergrondkleur. Geef in Google de toevoeging filetype:png aan je zoekopdracht (zonder punt voor png). De achtergrondkleur in Google (als je op het plaatje hebt geklikt) moet dan geblokt zijn in plaats van wit. Klik op dit voorbeeld.
  2. Verander ook de achtergrond van het speelveld.

    Geen Afbeelding
Terug Volgende