Muziek-Project

In dit project, ga je het speel nootblok in Snap! gebruiken om muziek te maken terwijl je abstracte data-types en functies van hogere ordes herhaalt.

  1. "H3-MusicProject" Geen Afbeelding
  2. Geen Afbeelding

Functies van hogere order herhalen met geluid

  1. Bouw de volgende speelscripts en vergelijk ze. Voer ieder script een aantal keer uit.
      De invoerwaardes voor het speel nootblok zijn muzikale toonhoogtes. Hoe hoger de waarde,hoe hoger de noot. Je kan als invoer een heel getal tussen 0 en 127 gebruiken. Het getal 60 is de centrale C.
    1. Geen Afbeelding
    2. Geen Afbeelding
    3. Geen Afbeelding
    4. Geen Afbeelding

Wil je even terugkijken?

Een abstract datatype maken om muzikale gegevens te structureren

  1. Toonhoogte is hoe hoog of laag een muzieknoot is; de waarde van de toonhoogte moet in het eerste invoervak van het speel nootblok.

    De lengte van een noot is hoe lang de noot gespeeld wordt (het aantal tellen); de waarde van de lengte moet in het tweede invoervak van het speel nootblok.

    Maak een noot ADT (abstract datatype) om de toonhoogte en lengte van iedere noot in een lied bij te houden.
    1. Maak de constructor:
      Geen Afbeelding
    2. Maak twee selectors:
      Geen Afbeelding Geen Afbeelding
Geen Afbeelding

Blokken maken om muziek te spelen

  1. Gebruik voor iedere samen met je selectors om een Geen Afbeeldingblok te bouwen dat een lijst met noten als invoer heeft en iedere toonhoogte voor zijn specifieke lengte speelt.
    Geen Afbeelding
  2. Maak een rapporteur om de noten van een lied te rapporteren dat je zelf leuk vindt. Hier is een voorbeeld:
     Geen Afbeelding Geen Afbeelding
  3. Test je lied met je speel liedblok en debug problemen die je tegenkomt.
    Geen Afbeelding
  4. Geen Afbeelding
    BPM staat voor "beats per minuut", een beat is een tel in het Engels.
  1. Gebruik het Geen Afbeelding blok om de snelheid van hoe snel de noten gespeeld worden aan te passen. Hoe hoger de waarde hoe sneller het lied gespeeld wordt.

Getransponeerde muziek

  1. Geen Afbeelding Vergelijk de uitvoer van deze twee scripts die je hierboven al gemaakt hebt. Bespreek met je partner wat map + 5 doet met het geluid wat je hoort.
    Geen Afbeelding
    Geen Afbeelding
  2. Gebruik het mapblok samen met je ADT-blokken om een rapporteur te maken die een lijst met noten transponeert (verschuift). Deze rapporteur heeft als invoer een lijst met noten en een getal dat aangeeft hoeveel de noten getransponeerd (verschoven) moeten worden. Het rapporteert de aangepaste noten. Dit blok kan er als volgt uit zien:
    Geen Afbeelding
  3. Probeer je lied te spelen terwijl je gebruik maakt van je transponeerblok met verschillende verschuifgetallen zodat je de invloed van het blok kan horen.
Terug Volgende