Hoofdstuk 1 Les 2: Roddels en Groeten, Pagina 3

Je eigen blok maken

Op deze pagina, ga je eenGeen Afbeeldingblok maken dat ervoor zorgt dat het programma wat meer op een gesprek lijkt. Dit ga je doen door zinnen als "Ik hoorde het," "Wat maakt dat uit!" of "Hee, raad eens" toe te voegen, in plaats van altijd "Oh, maar."
Geen Afbeelding

  1. Open het H1L2-Kletspraat-project.
  2. Maak een Geen Afbeeldingblok. De instructies staan hieronder.

Een Nieuw Blok Maken

  1. Klik op Geen Afbeelding in het Variabelenpalet (of ctrl-klik/klik met rechtermuisknop), op een lege plek in het werkblad en kies 'maak een blok...'.
  2. Geen Afbeelding
  3. Kies Lijsten, met de kleur rood.
  4. Typ in de tekstbox de titel van je blok: kletsantwoord.
  5. Selecteer de vorm: Opdracht - Functie - Predicaat.
    Kies voor dit blok de ovale functie-vorm, want je wilt dat het blok een waarde (het antwoord) rapporteert naar een ander blok. Klik op OK.
  6. Het blok Geen Afbeelding is nu toegevoegd links onderaan je lijst van variabelen.

  7. Geen Afbeelding

Blokbouw-beginselen

  • In Snap! heeft elk blok een kleurcategorie, ook wel bekend als het palet. Grijs ('Overig') is de standaard.
  • Let op: Bewegen en Waarnemen zijn donker- en lichtblauw, het verschil is subtiel.
  • Een blok heeft een type (te herkennen aan de vorm van het blok), een naam, en een script dat het gedrag definieert.

  • Geen Afbeelding Geen Afbeelding

Het script van het blok bouwen

  1. Sleep de blokken die je nodig hebt naar het script-werkblad. Voor dit blok, gebruik je Geen Afbeelding en Geen Afbeelding uit het Variabelen-palet.
  2. Klik de blokken aan elkaar. De structuur van de code lijkt op wie, doet_wat, en wie2.
  3. Vul alle invoeren in.
    • Klik op het pijltje naar beneden in item om voor dit project '1' te veranderen in willekeurig.
    • Vul dan de lijst met zinnen.
  4. Klik OK wanneer je tevreden bent.

Geen Afbeelding Wissel wie er achter het toetsenbord zit.

Programmeertalen zijn hier niet heel consistent in. Sommigen noemen beide functie en anderen noemen beide procedure. En wiskundigen gebruiken het woord 'functie' op een net andere manier dan programmeurs. Maak je geen zorgen als je tijdens wiskunde iets anders hoort, dan wat je hier leest.

Debugging

  1. Test je speciaal gemaakte kletsantwoordblok door er meerdere keren op te klikken. Het zou zich zoals de wie, doet_wat en wie2blokken moeten gedragen.
  2. Debug alle problemen voordat je verder gaat.
  3. Als je er niet uitkomt, bekijk dan opnieuw hoe je een blok moet aanpassen in H1L2P2: Aanpassen en Debuggen.
  4. Gebruik je nieuwe blok. Pas kletspraat2 aan, en voeg kletsantwoord in op de plaats van de tekst "Oh, maar...." Geen Afbeelding
  5. Test en debug kletspraat2 ook.
  6. Test het hele programma door meerdere keren op script D te klikken en los alle bugs op die je tegenkomt.
  7. Geen Afbeelding Vergeet niet je werk te bewaren.
Geen Afbeelding

Bewerk kletspraat en kletspraat2 zodat soms dingen gezegd worden als "Hanna en Olivia", gebruikmakend van twee namen in de lijsten wie of wie2.

Stapje verder - een uitdaging

Deze paarse 'Een Stapje Verder'-secties bevatten moeilijkere opgaven die niet verplicht zijn voor deze les. Als je vroeg klaar bent met alle andere opdrachten op de pagina, probeer dan eerst deze sectie door te werken, voordat je naar de volgende pagina gaat.
TerugVolgende